De wisser - achtergrondwisser in PSP XI
Benodigde
bestanden voor de les: downloaden van website
1.
Vlg. Help van PSP X: Met de Wisser kunt u gebieden in een laag wissen zodat ze
transparant worden. Wanneer u de Wisser gebruikt om in een rasterlaag te
wissen, worden alle pixels op het pad transparant. Een grijs en wit
dambordpatroon geeft aan dat gebieden transparant
zijn.
Let op: zodra de
wisser wordt gebruikt op een Achtergrond,
wordt deze omgezet in een rasterlaag.
2.
3. Open de afbeelding zonnebloemen
in PSP.
4. Gebruik de wisser op
de afbeelding: gewiste pixels worden transparant. De verwijderde pixels
worden bewaard en kunnen met de rechter muisknop weer terug gezet
worden.
5. Stel grootte en
dekking in naar behoefte; vooral met het wijzigen van het dekkingspercentage
zijn mooie resultaten te behalen.
6. De penseelpunt is ook
in te stellen
men kan ook met een aangepast penseelpunt gummen..
1. De Achtergrondwisser Er zijn verschillende
opties, die in Help
van PSP uitgebreid worden besproken. Het is absoluut de moeite waard zich daar
eens in te verdiepen. We bekijken er hier een paar.
2. Gebruik de afbeelding
zonnebloemen.
3. Volgens Help van PSP:
(cursief)
1. Sampling: Hoe het
gereedschap bepaalt welke pixels worden gewist
§
Eenmaal: samplet in het midden van het penseel waar u
als eerste klikt, en wist alle overeenkomende pixels tijdens de streek.
§
Aaneengesloten: samplet bij elke stap in het midden
van het penseel en wist alle overeenkomende pixels.
§
Achtergrondstaal: wist alle pixels die overeenkomen met
de huidige achtergrondkleur
§
Voorgrondstaal: wist alle pixels die overeenkomen met
de huidige voorgrondkleur
§
Oefen dit met de foto.... neem er rustig
de tijd voor.
2. Limieten: Of gewiste pixels
naast elkaar moeten liggen:
§
Niet-aaneengesloten: wist alle pixels op
het pad van het gereedschap die overeenkomen met de gesampelde
pixels, zelfs als ze niet aaneengesloten zijn (niet naast elkaar liggen).
Gebruik deze modus op afbeeldingen waar de achtergrond via gaten in de
afbeelding te zien is
§
Aaneengesloten: wist alleen aaneengesloten pixels die
overeenkomen met de gesampelde pixels. Gebruik deze
modus wanneer de achtergrondpixels lijken op de kleur aan de randen van het
object dat u wilt isoleren.
§
Randen zoeken: beperkt het wissen van het penseel
volgens de randinformatie
§
Oefen dit in combinatie met Sampling.
3. Tolerantie: bij eenmaal en ononderbroken
kun je AutoTolerance aanzetten. Bij de overige opties is dat niet het geval en kun je met de
waarden in het hokje voor Tolerantie experimenteren. Je kunt het hokje
natuurlijk ook uitzetten.
§
Hij doet het niet...!! zet de tolerantie hoger....
§
Rechter muisknop: hiermee maak je
iets ongedaan, net zoals bij de wisser.
§
Penseelpunten: werken allemaal in de achtergrondwisser.
© Marga de
Bruyne
www.oudje.nl
www.mijneigenfavorieten.nl/oudje