De toverstaf in PSP X

Download de bijlage.


  1. Het essentiële verschil tussen de toverstaf en de andere gereedschappen voor selectie selectieis dat het gereedschap Toverstaf niet de randen selecteert maar de inhoud.
  2. Open de bijlage  in PSP.
  3. .Activeer het gereedschap toverstaf
  4. Het venster Opties voor gereedschap is nu actief.

    opties
  5. We bekijken eerst de opties voor de Afstemmingsmodus:

Er zijn de volgende opties voor het maken van selecties:

RGB-waarde: selecteren op basis van percentage rood, groen, blauw

Kleur: kiest pixels van dezelfde kleur

Kleurtoon: selecteren op basis van positie in de kleurencirkel

Helderheid: selecteren op basis van het percentage wit

Geheel dekkend: alleen gebieden met pixels worden geselecteerd, geen transparante gebieden dus.

Dekking: pixels worden geselecteerd op basis van de dekking van de huidige pixel tegenover de andere.

  1.  
  2. Tolerantie: Bepaalt in welke mate de pixelwaarde gelijk moet zijn aan de geselecteerde modus, wil deze worden geselecteerd. Bij lage instellingen moeten de waarden van de pixels dicht bij elkaar liggen. Bij hogere instellingen is de tolerantie groter en kiest de Toverstaf dus meer pixels.
  3. Doezelen: Met de doezelfactor stel je in hoe scherp de randen van de selectie worden. De doezelfactor is de breedte van het overgangsgebied, uitgedrukt in pixels. Een hogere doezelwaarde zorgt voor zachtere randen, doordat er meer pixels worden gedoezeld. Doezelen is nuttig bij het plakken van een selectie. Door de vervaging smelt de selectie samen met de achtergrond en is het effect natuurlijker.
  4. Oefenen met Mara: de bedoeling is dat we haar bevrijden van de witte achtergrond. Voor we beginnen gaan we eerst het Palet Lagen openen en rechtsklikken op Achtergrond: kies voor laag maken van achtergrondlaag.
  5. Zorg dat actief is. Zet de Afstemmingsmodus op RGB - tolerantie op 0 - doezelen op 0. Klik in het wit. Je ziet dat de selectie nog lang niet volledig is. Hef de selectie weer op en verhoog de tolerantie tot 20.We hebben nu het wit geselecteerd en klikken op Bewerken - Knippen (of op de del-toets) en je ziet dat Mara nu op een transparante ondergrond staat. Hef de selectie nog niet op.
  6. Tip: wanneer er stukjes wit niet direct worden meegenomen (bijv. tussen lijf en arm) druk dan in het palet Opties voor gereedschap op de modus Toevoegen en selecteer opnieuw: dan wordt de selectie toegevoegd aan de al bestaande!
  7. Wanneer we de transparante achtergrond nu vullen met zwart en de selectie opheffen (Selecties - niets selecteren) zien we dat er nog een lelijk randje (vervuiling) rond de selectie zit..... . Om dit te verbeteren kun je van alles doen maar ik prefereer de volgende methode:
  8. Gebruik het terugtwee keer, zodat de selectie weer tot stand komt en het zwart verdwijnt. Ga naar Selecties - omkeren en je ziet dat nu i.p.v. de achtergrond Mara geselecteerd is. Ga naar Selecties - wijzigen - inkrimpen en kies voor 2 (of 3).... het selectierandje schuift iets naar binnen. Ga naar Selecties - wijzigen - doezelen en kies voor dezelfde factor (2 of 3 dus). Ga naar Bewerken - kopiëren.
  9. Open een nieuw bestand, 300 bij 300, transparant, breng een nieuwe laag aan en vul die met zwart. Ga naar Bewerken - Plakken als nieuwe laag en je ziet dat de rand er heel wat beter uitziet! Dit alles is een kwestie van uitproberen... iedere selectie is weer anders..... maar er zijn mogelijkheden genoeg! En één tip: wanneer je wilt controleren of de randjes mooi zijn (m.a.w. of de vervuiling zo gering mogelijk is) .... kopieer dan op zwart... dat laat alle vervuiling genadeloos zien!!
  10. Nu Mara op een eigen laag staat is het verder kinderspel er een mooie achtergrond bij te maken dan wel haar op te slaan als plaatjespenseel (tube).



    afgewerkt

©Marga de Bruyne
www.oudje.nl
www.mijneigenfavorieten.nl/oudje