De toverstaf in PSP XI
Benodigde
bestanden voor de les: bijlage downloaden
1. Het essentiële
verschil tussen de toverstaf en de andere gereedschappen voor selectie is dat het gereedschap Toverstaf niet de randen
selecteert maar de inhoud.
2. Open Mara in PSP.
3. Activeer het
gereedschap
4. Het
venster Opties voor gereedschap is nu actief.
5. We bekijken eerst de
opties voor de Afstemmingsmodus:
Er zijn de volgende opties voor het maken van selecties: |
RGB-waarde: selecteren op
basis van percentage rood, groen, blauw |
Kleur: kiest pixels van dezelfde kleur |
Kleurtoon: selecteren op basis van positie in de kleurencirkel |
Helderheid: selecteren op basis van het percentage wit |
Geheel dekkend: alleen gebieden met pixels worden
geselecteerd, geen transparante gebieden dus. |
Dekking: pixels worden
geselecteerd op basis van de dekking van de huidige pixel tegenover de andere.
|
6.
7. Tolerantie: Bepaalt in welke mate
de pixelwaarde gelijk moet zijn aan de geselecteerde
modus, wil deze worden geselecteerd. Bij lage instellingen moeten de waarden
van de pixels dicht bij elkaar liggen. Bij hogere instellingen is de tolerantie
groter en kiest de Toverstaf dus meer pixels.
8. Doezelen: Met de doezelfactor
stel je in hoe scherp de randen van de selectie worden. De doezelfactor is de
breedte van het overgangsgebied, uitgedrukt in pixels. Een hogere doezelwaarde
zorgt voor zachtere randen, doordat er meer pixels worden gedoezeld. Doezelen
is nuttig bij het plakken van een selectie. Door de vervaging smelt de selectie
samen met de achtergrond en is het effect natuurlijker.
9. Oefenen met Mara: de bedoeling is dat we haar bevrijden van de
witte achtergrond. Voor we beginnen gaan we eerst het Palet Lagen openen en
rechtsklikken op Achtergrond: kies voor laag maken van
achtergrondlaag.
10.
Zorg dat actief is.
Zet de Afstemmingsmodus op RGB - tolerantie op 0 - doezelen op 0. Klik in het
wit. Je ziet dat de selectie nog lang niet volledig is. Hef de selectie weer op
en verhoog de tolerantie tot 20.We hebben nu het wit geselecteerd en klikken op
Bewerken - Knippen (of op de del-toets) en je ziet
dat Mara nu op een transparante ondergrond staat. Hef
de selectie nog niet op.
11.
Tip: wanneer er stukjes wit niet direct worden meegenomen
(bijv. tussen lijf en arm) druk dan in het palet Opties voor gereedschap op de
modus Toevoegen en selecteer opnieuw: dan wordt de selectie toegevoegd
aan de al bestaande!
12.
Wanneer we de transparante achtergrond nu vullen met zwart en de
selectie opheffen (Selecties - niets selecteren) zien we dat er nog een lelijk
randje (vervuiling) rond de selectie zit..... . Om
dit te verbeteren kun je van alles doen maar ik prefereer de volgende methode:
13.
Gebruik het twee keer, zodat de selectie weer
tot stand komt en het zwart verdwijnt. Ga naar Selecties - omkeren en je
ziet dat nu i.p.v. de achtergrond Mara geselecteerd
is. Ga naar Selecties - wijzigen - inkrimpen en kies voor 2 (of 3).... het selectierandje schuift iets naar binnen. Ga naar Selecties
- wijzigen - doezelen en kies voor dezelfde factor (2 of 3 dus). Ga naar Bewerken
- kopiëren.
14.
Open een nieuw bestand, 300 bij 300,
transparant, breng een nieuwe laag aan en vul die met zwart. Ga naar Bewerken
- Plakken als nieuwe laag en je ziet dat de rand er heel wat beter uitziet!
Dit alles is een kwestie van uitproberen... iedere selectie is weer anders.....
maar er zijn mogelijkheden genoeg! En één tip: wanneer je wilt controleren of
de randjes mooi zijn (m.a.w. of de vervuiling zo
gering mogelijk is) .... kopieer dan op zwart... dat laat alle
vervuiling genadeloos zien!!
15.
Nu Mara op een eigen laag
staat is het verder kinderspel er een mooie achtergrond bij te maken dan
wel haar op te slaan als plaatjespenseel (tube).
© Marga de
Bruyne
www.oudje.nl
www.mijneigenfavorieten.nl/oudje